söndag 18 augusti 2013

Jazzkonsert på lyckans stig...



Äntligen kom sommaren och jag fick den stora lyckan att åka till Bohuslän för att göra 2 jazzkonserter med Henrik Mossberg trio! 
Det kändes härligt i dubbel bemärkelse eftersom längtat efter att få sjunga jazz igen plus att jag är uppvuxen på Västkusten. Tjörn närmare bestämt!

Jag åkte alltså tåg till Strömstad för att installera mig på det pittoreska hotellet ”Krabban” som jag tycker är ett helt underbart namn! Solen lyste, sommaren var på topp och det var den 10 juli 2013. Jag gick ner till hamnen som låg mycket nära hotellet för att möta pianist Henrik Mossberg och basist Markus Utbult vid färjeläget dit båten som skulle ta oss till Koster skulle komma. 

Överfarten tog en timme och väl framme blev vi bemötta av en dam på en ”flakmoppe”. Eftersom det inte fanns några bilar på denna ö så tog hon våra instrument och övriga saker på flaket och körde dem till kyrkan. Det var en roligt bild att se den stora kontrabasen på flaket som susade förbi oss samtidigt som vi promenerade till kyrkan. Kyrkan tonade upp vit och vacker i den prunkande grönskan och efter att ha lastat av allting från ”flakmoppen” och burit in i kyrkan så började vi repa. 

Väl inne i kyrkan träffade jag helt plötsligt på en kollega som också kommer från min hemtrakt plus en kvinna från min gamla gymnasieskola som på den tiden var biträde i cafeterian! Det kändes uppfriskande och nostalgiskt att möta dessa två! Tyvärr kunde de ej komma på själva konserten men det var ett mycket kärt återseende!

Konserten gick mycket bra och det var en fin publik! Lyckliga över att allt gick så bra åkte vi tillbaka med färjan till Strömstad. Jag kunde nu pusta ut lite på hotellet och dagen efter flanerade jag i Strömstad och njöt av det fina vädret tillsammans med alla andra som såg ut att njuta av sin semester. 
Vi musiker träffades vid lunch på en äkta italiensk restaurang som hade otroligt god mat och sedan var det dags för ytterligare en konsert i Strömstad Kyrka som även den blev mycket lyckad!
Vi hade då ett extra tillskott av den mycket fina trummisen Magnus Boqvist vilket lyfte musiken ännu mer.
Dessa dagar var för mig höjdpunkten av sommaren! Vilket lyckorus att få sjunga jazz med dessa fantastiskt bra musiker mitt i högsommaren och i Bohuslän! Jag känner mig så ödmjuk och tacksam att Henrik Mossberg frågade mig om detta uppdrag! TACK!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar